Välkommen vecka 23


Kroppen: Man kan känna hur barnet rör och vänder på sig. Ännu finns det gott om plats i livmodern. Det går även att urskilja i vilken position barnet ligger. Ibland kan det göra tillfälligt ont i sidan, något som kan orsakas av att livmodermuskulaturen töjer sig mycket. Många upplever den här tiden som en positiv del av graviditeten. Barnet är inte alltför tungt än och det är fortfarande långt kvar till förlossningen. Men alla är inte lyckliga och mår bra under graviditeten. En vanlig orsak kan vara oro inför hur livet med ett litet barn kommer att bli. Vissa blivande mammor är ofta sjuka. Det beror på att immunförsvaret påverkas så att det fungerar lite sämre under graviditeten.

Barnet: Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme. Huvudhåret har börjat växa ut och en del barn kan ha riktigt tjockt hår redan som nyfödda. Barnet hickar när det ligger i livmodern, ett nyfött barn hickar också ofta. Nu är det mer kännbart och känns igen som ett rytmiskt dunk.

Egna tankar: Vänta lite nu. Var tog vecka 22 vägen? Jag vet att det var tisdag och helt plötligt när jag tittade igen så var vi på +5 och nästan vecka 23. Snacka om att man inte hinner tänka lika mycket på andra graviditeten som man gjorde med första! Än så länge mår jag okej, utöver foglossningen. Det är min största last just nu. Jag har gått upp ca 5 kg och det känns helt okej! Inte för att jag räknar direkt men ändå. Dock känner jag mig stor som ett hus!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback