Gravidlista

Hej fina!
Hittade en rolig lista inne hos Enander och var tvungen att låna hihi ♥
 
När fick ni reda på att du var gravid? 
3 September. Hade inte den blekaste aning om att jag var på tjocken då, det fanns ingenting som tydde på det och mensen kom olika varje månad hihi.
 
Beräknat förlossningsdatum: 
7 maj 2014.

Var det planerat? 
Både ja och nej kan man väl säga. Jag slutade med p-piller på grund utav att jag gått upp alldeles för mycket i vikt av min medicin. Så bebis var absolut inte ovälkommen men inte heller superplanerad.

Berättade för familjen: 
Vi berättade för familjen nästan direkt. Eftersom vi bor hemma hos min pappa för tillfället och inte visste hur jag skulle reagera på graviditeten så berättade vi nästan direkt. & då var även Elisabeths mamma på plats. Sedan berättade vi nästan direkt för resterande familjemedlemar på direkten. Harregud så nervös jag var!

Har du mått illa? 
Jag började må illa först i vecka 8 och fram till vecka 13 någonstans. Dock spydde jag aldrig. Första gången spyan kom var när jag gjorde Glukosbelastningen på MVC.

Foglossning? 
Hade lite foglossning i början men det avtog ganska snabbt. Men vet att jag knappt kunde röra mig ibland för att jag hade så ont.

Andra krämpor?
 
I vecka 22 började jag få otroligt ont i höger midja. & efter fyra besök på sjukhuset så kom de fram till att jag har en utbuktning på höger njure. Detta på grund utav att livmodern trycker på urinvägarna. AJAJAJ.
 
Cravings: 
Inget speciellt egentligen. Det har mest varit "för stunden sug" och allt som jag tyckt om innan är bara ännu godare nu hihi.

Avsmak för något?:
 
Har svårt för snuslukt, öl/sprit/whiskey lukt och Robins andedräkt när han ätit guacemole. Då dör jag haha.
 
Vad tror du att det blir för kön? 
Först var jag säker på att det var en pojk, nu har jag trott flicka ett bra tag. Men jag kommer säkert hinna ändra mig några gånger innan liten kommer ut.

Första ultraljudet: 
Första ultraljudet var 17 oktober 2013, första delen av KUB-testet för att se hur långt gången jag var.
Andra ultraljudet var den 31 oktober 2013, själva KUB-ultraljudet.
Rutin ultraljudet var den 10 december 2013. 
 
 
Hur mycket har du gått upp i vikt: 
Senast jag var hos barnmorskan 8 januari i vecka 22+6, så hade jag fortfarande inte gått upp ett endaste kilo i vikt. Nu hade jag en hög startvikt med så det har bara varit bra enligt bm.
 
Behöver du kissa ofta? 
Det beror på hur bebis ligger, hur mycket jag dricker om dagarna. Men ganska ofta, ja. Innan var det en gång per natt men nu är det oftast två. Så jag märker ju skillnanden!

Är du rädd inför förlossniningen?
 
Jag är inte rädd, snarare spänd och förväntansfull! Jag vill ju ha min bebis nu nu nu. Däremot är jag rädd för lite småsaker som skulle kunna hända under förlossningen. Exempelvis att jag skulle spricka från ena änden till den andra, att jag blir tvungen att göra kejsarsnitt istället för vaginalt (vet inte varför det känns läskigare haha). Men annars känner jag mig sjukt peppad inför dagen med stort D!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback