Välkommen vecka 14


Kroppen: Hormonförändringar kan visa sig genom att huden på mamman blir mörkare på vissa ställen, kvinnor kan få en vertikal mörk rand från naveln och neråt samt mörkare bröstvårtor. Randen brukar försvinna efter förlossningen, men man ska vara försiktig med att sola för mycket under graviditeten eftersom man även kan få andra pigmentfläckar som kanske inte går bort. Du kan bli snabbare andfådd eftersom blodvolymen i kroppen börjar öka.
De flesta börjar få en liten mage. Om du fött barn förut blir magen oftast större mycket tidigare än under första graviditeten.

Fostret: Öronen är placerade där de ska vara och har fått den rätta formen. Alla större organsystem är nu färdiga och njurarna tillverkar urin. Fostret befinner sig nu i en snabb fas av tillväxt. Benen är längre än armarna och det finns gott om fostervatten som fostret simmar runt i.

Egna tankar: Vecka 14 redan. Tiden börjar gå ganska snabbt nu känns det som. Magen växer mer och mer och jag känner mig redan enorm! Foglossningen gör sig påmind när jag anstränger ryggen för mycket. Jag har slutat med mina illamåendetabletter och det går mestadels bra. Tröttheten har inte riktigt lagt sig än så jag är fortfarande väldigt seg. Annars mår jag super!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback